Pages

Rabu, 6 Mei 2009

Coretan Pagi-pagi....


Bismillah Walhamdulillah…

Pagi selepas suboh saje la dok depan Pc nie baca-baca berita panas kat Malaysia skang…Mesir pun dah habis musim sejuk,tengah musim imtihan lak..hehe..saya mula exam 3 Jun nie..doakan saya..

Antara berita yang menarik perhatian saya ketika saya membaca pg ni kat Utusan dan Harian Metro ialah tentang kes ragut yang menyebabkan mangsa ragut tersebut maut selepas koma selama 2 hari. Kejadian berlaku ahad lalu di Batu Pahat,Johor. Bila saya terbaca tentang berita ni saya mula teringat tentang kes ragut yang kerap berlaku ketika saya masih menuntut di Maahad Darul Quran Wal-Hadith(DQWH) di Taman Permata Kuala Lumpur,sekitar tahun 2000-2003 camtu la…hampir setiap petang sekitar jam 6.30 ke 7.00 malam waktu orang balik pejabat kan,selalunya kakak2 dan makcik2 kan berjalan untuk sampai kerumah,rumah taman la katakan,hidup kat KL lak…pergi keje naik LRT,itu yang mudah dan cepat..

Berbalik kepada kes ragut td,hampir setiap petang ada aje akak2 yang akan dihimpit peragut,malah kami yang 10 orang dalam kelas sedang mula nak menghafal Quran pun akan tersentap dan sampai ke tahap kami lak boleh meramalkan yang akak sekian2 mesti akan kena(nak gitau yang benda ni selalu sangat jadi depan mata kami)…ish ish ish…keje yang sangat tak elok ditiru…Tp, yang kami pelik polis cam takde buat pape jer..ramai orang suspek org sekian2 yang buat,tapi kes masih jugak jadi. Sampai ada satu malam ada sorang pembantu rumah ni baru balik dari pasaraya Giant beli barang-barang pun kena ragut,habis pecah sos2,kicap,berterabur barang-barang atas jalan, kesian makcik tu..benda lak jadi cepat giler..ade sorang akak lalu pastu dgr bunyi motor laju,tup tup sah akak tu menjerit dengan linangan air mata darah..

Sekarang dah 2009,masih lagi ada kes2 ragut nie..sampai tahap mangsa hilang nyawa,masa saya kat DQWH tu pon penah akak kawan saya nak kena ragut,tapi dia melawan dan kena seret dgn makhluk ragut tu,kena seret beb…Adakah Malaysia dah kurang selamat? Yer..kita tak nafi memang payah nak halang dan banteras jenayah, tapi mungkin juga jenayah makin meningkat sebab kita tidak laksanakan hukum yang sewajibnya kita laksanakan.

Cukuplah dengan rakyat yang menanggung bermacam-macam kesusahan,skang nak keluar rumah pun takut. Takut dengan peragut,penculik,perogol,pembunuh,macam-macam lagi yang berlaku…So,kepada pihak yang berwajib, Fikir-fikirkanlah sama keselamatan rakyat-rakyat bawahan ni jugak yer…kita laksana hukum manusia confirm manusia tak akan takut sebab hukum tu manusia sendiri yang buat..apa kata kita kembali kepada Hukum Allah..insyaAllah akan ada perubahan kerana pencegahan itu hanya datang daripada Hukum Allah sahaja…Adios..

0 ulasan:

 
Copyright (c) 2010 ..:: Islam4All ::... Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.