Pages

Selasa, 28 April 2009

Dari mana asal-usul kita?

Pernahkah kita terfikir akan asal-usul kita? Pernahkah kita berfikir dimana kita berada sebelum kita lahir didunia fana’ ini? Dan pernahkah kita sedar yang kita ini berasal dari setitik air mani yang hina? Mungkin pernah dan mungkin yang belum lagi merenung disebabkan sibuk dgn tugas ataupun komitmen yang lain, namun jika kita sedar akan hakikat diri kita sebagai hamba Allah, pasti kita akan sedar akan asal usul kita dan dari mana asalnya kita ini.

Dizaman yang semakin maju ini, berapa ramai manusia yang jika kita perhatikan akan menampakkan bahawa nilai-nilai sebagai seorang manusia itu makin terhakis dalam dirinya, kita hidup didunia yang amat singkat ini sepatutnya kita kena selalu ingat yang kita akan kembali bertemu dengan Allah tuhan yang menciptakan kita hingga kita sampai ke tahap yang kita kecapi pada hari ini.

Siapa lah kita jika dengan segala kudrat yang Allah pinjamkan ini pun kita masih nak merasa bongkak dan ta’jub dengan diri sendiri, kita lalai dalam nak menunaikan segala suruhan yang telah Allah wajibkan keatas kita sehari semalam. Siapa kita hendak menentang dan mengingkari suruhan Allah? Siapa kita nak merasa bongkak dan ta’jub dgn secebis kehebatan yang kita ada pada hari ini? Andaikata Allah tidak memberi semua itu kepada kita, agak-agak dimanakah kita pada waktu ini?

Disaat umur kita masih lagi berbaki ini, marilah kita kembali untuk menjadi hamba yang sentiasa ingat kepada Allah walau dimana pun kita berada, jika kita taat kepada Allah maka akibat dari ketaatan itu kita yang akan tersenyum kelak, namun jika jalan kemaksiatan yang kita pilih, maka kelak kesengsaraan yang akan kita tempuhi…

Dan berilah peringatan, maka sesungguhnya peringatan itu ada faedah buat orang-orang yang beriman

0 ulasan:

 
Copyright (c) 2010 ..:: Islam4All ::... Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.