Pages

Khamis, 18 Februari 2010

Baki 100 hari...

Sedar tak sedar hari ni dah 4 Rabi'ul Awwal 1431H bersamaan 18 Feb 2010. Firstly hepy besday tuk Cik Nadia Nabila yang ke 14 pada hari nie, moga berjaya dalam peperiksaan PMR thn ni yer.. hehe ..

Dah lama biarkan blog ni kosong, malas nak update, banyak dok kat luar, pc problem, ubahsuai pc, tambah cakera keras dan lain2. bila dok depan pc jer kerja first mesti masuk ke laman-laman berita dan blog-blog informasi, bukan mencari maklumat tapi ingin mendapat maklumat dan bandingkan maklumat-maklumat yang dipaparkan antara laman-laman tersebut.

Pesta Buku dunia arab baru jer habis 13 Feb 2010 ari tu, penat la berjalan tengok-tengok buku-buku. Macam-macam ada, dari Saudi Arabia, Syria, Beirut, Kuwait dan negara-negara arab yang lain, tu tak campur lagi dengan maktabah dari Mesir sendiri, memang penat la berjalan pusing kawasan tu. Penat tapi Puas.

Sekarang ni dah masuk Rabi'ul Awwal, bulan kelahiran Baginda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam. Diakhir saat Baginda hendak wafat Baginda masih lagi menyebut umatnya sebanyak 3 kali, apakah kita pada hari ini sentiasa ingat pada Baginda dan berselawat kepada Baginda? Muhasabah kita bersama.

Kita mulia kerana kita beragama Islam, bangsa tidak memberi erti apa-apa pada diri seseorang itu. Islam datang membawa kemuliaan dan mengangkat darjat manusia dari serendah-rendah darjat kepada setinggi-tingi darjat, namun jika manusia itu tidak beramal dgn Islam dan meninggalkan ajaran Islam serta tidak mempedulikan Islam, maka ia tidak akan mendapat kemuliaan apa-apa.

Masih berbaki tidak sampai 100 hari lagi untuk aku menghadapi peperiksaan akhir, huhu.. walaupun 7 subjek dan 3 subjek untuk peperiksaan lisan namun hakikatnya ia amat berat kerana al-Quran itu amat berat. Memang mudah untuk menghafaz al-Quran namun untuk menjaga hafalan itu amat payah. Nak tau payah mana try tgk laa...hehe...tp walaupun payah kemanisan itu tetap ada, pada siapa yang sudah mengecapinya pasti akan merindui kemanisan itu.

Musim sejuk pon dah dipenghujung, masa juga makin berlalu dengan pantas, 100 hari bukan masa yang panjang, ayuh!!! panaskan kembali butiran-butiran Ulum al-Quran, Dhobt al-Quran, Fawasil, Tarikh Mushaf, Tarajim Qurra' dan tentunya bait-bait Toyyibah al-Nasyri dan al-Quran itu juga tak dilupakan.

0 ulasan:

 
Copyright (c) 2010 ..:: Islam4All ::... Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.